Monday, June 27, 2011

IBU..

ibu, emak, iluvislam.com                        ASSALAMUALAIKUM..


Ibu' adalah nama yang tidak dapat dipisahkan dalam kotak memori setiap insan. Pertarungan nyawa dan ketabahan menahan kesakitan mengandung, melahir dan membesarkan anak-anak bukanlah perkara asing dalam catatan diari hidup seorang ibu. Itulah tugas yang tercatat sebagai seorang ibu yang benar-benar berfungsi dalam mendidik anak-anak.
Air mata, kelembutan, kasih sayang dan teman di masa susah atau senang adalah sebuah nukilan khas yang boleh saya dedikasikan buat ibu saya. Malah hemat saya juga tersemat utuh menyatakan semua ibu di dunia ini punya rasa yang sama. Naluri keibuan ini adalah sunnatullah yang tercipta bermula daripada Hawa AS. Jadi semestinya semua ibu, bakal ibu malah semua wanita mempunyai sifat-sifat yang saya nyatakan. Semestinya benar, bukankah begitu?      


Coretan hati ini...


Ibu saya terlalu jauh dari saya namun tak pernah sesekali saya merasakan jauh kasih sayangnya kepada saya.Pengorbanannya tidak terkira buat saya. Penah saya merasakan bertanya kenapa saya tidak seperti rakan yang lain,apabila pulang ke rumah disambut mesra oleh ibu mereka sedangkan saya jarang berpeluang berjumpa ibu saya.Lama kelamaan saya menyedari hakikat itu ada insan lain yang lebih menderita dari saya dan langsung tidak berkesempatan menatap wajah ibu mereka.Ya Allah saya masih menpunyai kesempatan itu dan mengapa saya mempertikaikannya.Saya menjawab soalan itu dengan sendirinya.Sekarang saya bersyukur tuhan masih memberi kesempatan buat saya untuk bertemu ibu walau seketika tapi penuh bermakna.Saya terkenangkan kata itu "kadang-kadang Allah beri ujian tuk hambanya hanya untuk menguji keimanan hambanya,semakin dekat diri dengan NYA semakin kuat taufan melanda,biar rebah jangan pernah berubah"..Saya sedang di uji hanya sedikit sedangkan insan lain diuji lebih banyak dari saya.Jadi saya kuatkan dan tabahkan hati ini untuk menerima ujian ini seadanya.Semoga saya terus tabah hendak NYA..
waallahualam..


BUATMU IBU..







No comments:


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...